search

بوم مدل کسب و کار چیست؟

اگر کسی بخواهد از شما بپرسد که کسب و کارتان را در عرض کمتر از چند دقیقه توضیح بده؛ بهترین کاری که می توانید بکنید این است که بروید و بوم مدل کسب و کارتان را بیاورید!

 

چه کسانی به بوم کسب و کار نیاز دارند؟

هر کسی که یک استارت آپ یا هر نوع از کارآفرینی را می‌خواهد راه اندازی، بازسازی یا مدیریت  کند.

چرا باید بوم کسب و کار داشته باشیم؟

همان طور که گفتیم، بوم کسب و کار، خیلی سریع و خلاصه و جامع، کسب و کارتان را به نمایش در می‌آورد. داشتن چنین ابزاری، چنین فوایدی هم دارد:

  • می‌توانید استارت آپ یا کسب و کار خود را به سرمایه‌گذار یا شرکای تجاری احتمالی‌تان به سادگی معرفی کنید.
  • وقتی که کلیت کسب و کارتان به طور خلاصه رو به رویتان باشد، راحت‌تر می‌توانیدطرح کسب و کار (Business Plan) خود را بنویسید.
  • می‌توانید قبل از این که بخواهید ریالی را هزینه کنید؛ کل کسب و کارتان را از بالا ببینید.
  • طراحی یک مدل کسب و کار منحصر به فرد، می تواند برای کسب و کار شما به نسبت رقبایتان مزیت رقابتی ایجاد کند. مزیت رقابتی به این معناست که کسب و کار شما بتواند محصولات یا خدمات را بهتر از دیگر شرکت ها در بازار اقتصادی تولید و ارائه کند. داشتن مدل کسب و کار منحصر به فرد معمولا این اطمینان را به شما می دهد که دیگر شرکت ها نمی توانند مدل شما را در حد هزینه های شما، کپی کنند و به آسانی به منافعی که شما دست پیدا کرده اید، برسد.

چگونه طرح کسب و کار بنویسیم؟ (۹ بخش اصلی بوم مدل کسب و کار)

بوم مدل کسب و کار شامل ۹ بخش زیر است:

  • بخش مشتریان: در این بخش، همان طور که از نامش پیداست، شما مشتریان‌تان را که بر اساس یک سری ویژگی‌ها هدف قرار داده‌اید معرفی می‌کنید 
  • ارزش پیشنهادی: در این قسمت باید مشخص کنید که قرار است چه ارزش‌هایی را برای  مشتریان‌تان به ارمغان بیاورید؟ چه مزیتی (مانند قیمت خوب، راحتی، سرعت و…) قرار است به مشتری بدهید تا شما را نسبت به رقبایتان ترجیح بدهند؟
  • کانال توزیع: چگونه قرار است کالا یا خدمات یا هر نفع دیگری که برای مشتری خواهید  داشت، به او برسد؟ چگونه کالایتان را توزیع خواهید کرد؟ از چه کانالی خدمات‌تان را به مشتری ارائه خواهید داد؟
  • ارتباط با مشتری: در این قسمت مشخص می‌کنید که چگونه قرار است با مشتری  ارتباط داشته باشید و چگونه می‌خواهید این ارتباط را حفظ کنید؟
  • جریان درآمد: قرار است استارت آپ شما چگونه از هر دسته از مشتریان درآمد داشته  باشد؟ حق اشتراک؟ (مثل روزنامه ها)، حق سرویس؟ حق استفاده از مجوز؟ 
  • منابع اصلی کسب و کار: خب قرار شد یک سری ارزش‌ها، شامل خدمات و محصول و  سایر منافعی را که قرار است به مشتری برسانید، تعریف کنید. حالا برای تحقق این ارزش‌ها برای مشتری به چه منابع اصلی و ضروری مالی، انسانی، تجهیزات و… نیاز دارید؟
  • فعالیت‌های اصلی: برای این که ارزش‌هایی را که قول دادید برای مشتری به ارمغان  می‌آورید؛ انجام دهید، اصلی‌ترین فعالیت‌هایی را که باید انجام بدهید چیست؟
  • شرکای کلیدی: قرار است با چه کسب و کارهایی و در چه زمینه‌هایی و چگونه شریک  باشید؟
  • ساختار هزینه‌ها: به این قسمت برای راه‌اندازی، بقا و توسعه کسب و کارمان نیاز داریم:
  • هزینه‌های یک‌باره: مثل خرید نرم‌افزار
  • هزینه‌های ثابت: مثل حقوق کارمندان
  • هزینه‌های متغیر: مثل هزینه تبلیغات

 

 

 

برچسب ها :

با عضو شدن در خبرنامه از آخرین اخبار جشنواره مطلع شوید

نظرات کاربران

perm_identity

email

mode_edit

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است !